Julklappar och reklam | Ordmärkt

Julklappar och reklam

Julklappar och reklam

Det finns tillfällen när man går igenom varuhusen dagligen för att hitta rätt julklapp till en speciell person. Andra gånger handlar det mer om symboliska gåvor för att visa uppskattning. För senare av dessa är profilprodukter ofta uppskattade och enkla artiklar. När man som företag vill tacka för bra affärer eller gott arbete, hör choklad, blommor och profilprodukter till vardagligheterna. Detta oavsett om man jobbar inom produktion eller inte. Genom att välja ut en handfull produkter kan man visa sin uppskattning på ett bra och effektivt vis.

Stora eller små produkter

Bland de olika profilprodukter som erbjuds med tryck, finns såväl mindre föremål som större funktionella artiklar. Till de mindre kan man räkna nyckelringar, pennor, godis, usb minnen. Bland de större finns både termosar, handdukar, kläder och dryck. Beroende på vem som skall vara mottagare kan dessa passa olika bra. Handdukar och väskor är ofta allt för kostsamt för att dela ut till vem som helst. Däremot kan pennor och nyckelringar införskaffas i större volymer. Dessa lämpar sig bra för event, mässor men även kundbesök.

Vanligtvis finns det ganska hårda krav på vilka volymer man behöver köpa för att erhålla ett fördelaktigt pris. Dessa volymer har dock tenderat att bli mindre med åren. Tankar om att detta möjliggörs till följd av effektiv och billig tryckteknik förekommer. Dock är det någonting som kan variera stort mellan de olika aktörerna på marknaden. Som tumregel kan man dock säga att man får ett bättre styckpris ju fler varor man beställer till sin verksamhet.

För den som ansvarar för marknadsföringsdelen i en verksamhet ingår ofta profilprodukter som ett led i en strategi vilken går ut på att attrahera potentiella kunder samt att exponera sitt varumärke. Igenkänning är viktigt för att man som köpare skall känna sig bekväm med att göra affärer. Detta är kanske en av de många faktorer som ligger bakom hur man utformar print, video, radioreklam och webb. Har man en möjlighet att på flera sätt synas och nå ut verkar förutsättningarna att vinna affärer öka radikalt. Här kan profilprodukter många gånger ses som en krydda vilken gör att man har med reklamen i fickan långt efter att man haft möte.