Blundstone – en ihållande trend | Ordmärkt

Blundstone – en ihållande trend

När det kommer till mode, märken och tillverkare är det ofta en kamp att hålla sig kvar på marknaden. Ett omåttligt populärt märke har efter något år förlorat sin status och den trendmedvetna konsumenten har hittat någon annan statussymbol att lägga dyra pengar på. Konkurrensen om kunderna när det kommer till kläder och skor är minst sagt tuff. För att hålla intresset uppe för ett specifikt märke är det vanligt att förnya sitt utbud och att ständigt uppgradera efter morgondagens trender. Det är få som genom kvalité skapat sig ett rykte och en status som inte stiger tillverkaren åt huvudet. Det är få som håller nere priset trots en ökad popularitet och det är få tillverkare som lockar kunder från i vitt skilda miljöer och över generationer. Blundstone är en av dessa ovanliga tillverkare och deras kängor har efterfrågats långt över ett sekel.

Tidlös design och kvalité

Så vad har Blundstone som andra skotillverkare genom tiderna saknat? Ett enkelt svar på denna fråga är en tidlös design, men det är inte hela svaret. En design kan lätt kopieras av andra tillverkare som genom marknadsföring, bättre priser eller genom andra konkurrensmedel lätt kan ta över marknaden. Visst finns det kopior av Blundstone, men ingen tillverkare har än lyckats konkurrera med den kvalité som kängor från Blundstone visar på.

400 000 par skor

Det familjeägda företaget som grundades i Hobart, Tasmanien år 1870 hade som idé att tillverka en smidig arbetssko av hög kvalité. En känga som var enkel att sätta på och som inte krävde snörning resulterade i den ankelhöga original skon där resår ersatte tidskrävande knytning. Arbetsskon har anpassats till dagens behov och fått följe av en rad olika modeller som idag även bärs av kvinnor och barn. Utan att falla för och försöka anpassa sig till tidens trender har man valt att hålla sig till en design typisk för Blundstone. Däremot arbetar man ständigt på att förbättra funktionen och känslan av skon. Ett exempel är att man tagit fram en gummisula med stötdämpning som skulle kunna likställas med den från en löparsko. För att passa för den breda marknaden och inte endast vara ett alternativ för industrin har man lyckats tillverka en sko som är lättare än den typiska arbetsskon. Idag tillverkas cirka 400 000 Blundstone skor varje år och beviset på att man lyckats kombinera design och kvalité behöver inte mer sagt än så.